4 maja 2014

Zupa z ciemnego chleba razowego

Ostatnio kupiłam chleb razowy, przeważnie kupuję zwykły, biały,
bo mam fajną piekarnię pod nosem i robią rewelacyjny chleb.
Zjadłam kilka kromek, z samym masłem, co za smak !
Reszta została, chleb jak każdy inny po 2-3 dniach zrobił się czerstwy.
A ja nie znoszę marnować jedzenia, a tym bardziej chleba, zrobiłam więc z niego zupę...
I o jak wielkie było moje zdziwienie, gdy przy 3 składnikach-
czyli cebuli, czosnku i czerstwego razowego pieczywa wyszła mi zupa
bardzo zbliżona smakowo do żurku !
Zastanawiam się, czy następnym razem po prostu nie zrobię bazy na żur
właśnie z tego przepisu.
Podejrzewam, że świetnie zastąpi zakwas, a tym samym znacznie ułatwi sprawę,
bo zakwas robi się kilka dni, a tę zupę w 15 minut!
Jest wyraźnie wyczuwalny smak pieczywa, zupa jest naprawdę gęsta, bardzo dobra i ekonomiczna.
A! I jeszcze jedno, to nie jest śląska wodzionka.
Głównym składnikiem wodzionki jest .... woda,
a chleb i czosnek to tylko dodatek.
Natomiast głównym składnikiem tej zupy jest po prostu chleb,
dobry, ciemny, czerstwy, razowy chleb.
Do roboty!







Składniki:
  • pół ciemnego razowego pieczywa
  • 900ml - 1l wody
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 cebula
  • 2 łyżki oleju
  • 2 liście laurowe
  • 5 kulek ziela angielskiego
  • 1/4 łyżeczki kminu
  • sól i pieprz 


Cebulę kroimy w kostkę i razem z zielem angielskim i
liśćmi laurowymi podsmażamy na oleju do momentu aż się zeszkli.
Po tym czasie dodajemy pokrojony w kostkę chleb i chwilę podsmażamy,
po 2-3 minutach dolewamy wodę i przeciskamy ząbki czosnku.
Zupę bardzo często mieszając bo się przypada dusimy pod przykryciem ok. 15 minut.
W międzyczasie łyżką delikatnie można rozgniatać o garnek kawałki chleba.
Kiedy już cały chleb się rozpuści, przyprawiamy zupę kminem, solą i pieprzem.
Podajemy z kleksem śmietany i zieleniną.








6 komentarzy:

  1. Rewelacyjny pomysł. Nie słyszałam nigdy wcześniej o zupie z chleba razowego. Wydaje mi się, że to może być mega! Zrobiłam zakupy i dzisiaj będę testować. Dam znać jak wszyło :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super :) Dziękuję :) Myślę, że na stałe wejdzie do mojej diety! Świetny pomysł. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam wersję tej zupy na wywarze warzywnym ze sporą garścią grzybów suszonych ;).

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam zamiar zrobić tę zupę z chleba na zakwasie, ktory słabo wyszedł bo nie urósł. Do jedzenia się nie nadaje ale na zupę tak

    OdpowiedzUsuń

Skrobnij coś, nie wstydź się ;-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...